9 نکته مهم درباره چاي


 






 
نکات مهمي که دانستن آنها درباره چاي ضروري بوده و مورد سوال بسياري از افراد است، به‌صورت خلاصه به شرح زير است:
1. مصرف روزانه 6 قاشق چاي‌خوري چاي خشک که معادل حدود 12 ليوان چاي است کاملا بي‌ضرر است.
2. زنان باردار در مصرف چاي بايد تعادل را رعايت کنند. ميزان کافئين مصرفي در زنان باردار بهتر است کمتر از 300 ميلي‌گرم (معادل با 3 تا 5 ليوان چاي) باشد.
3. زنان شيرده بايد توجه کنند که مصرف کافئين (چاي يا قهوه) بيش‌از اندازه باعث اختلال در خواب کودکان شيرخوار‌ آنها مي‌شود.
4. نوشيدن چاي، به‌خصوص در حجم زياد و به شکلي غليظ بلافاصله پس از غذا، مي‌تواند مانع جذب آهن غذا از طريق روده شود. اين موضوع نتيجه ترکيب تانن‌هاي چاي با املاح فلزي بوده که به‌صورت ترکيب بزرگ و سنگين و غيرقابل جذب در آمده و دفع مي‌گردند.

5. چاي تازه دم داراي حداکثر ميزان کافئين است که در اين صورت خاصيت رفع خستگي آن زياد است ولي هر چه چاي کهنه‌تر مي‌شود، ميزان کافئين آن کم مي‌شود. اين مساله به اين صورت است که در دقايق اول حداکثر ميزان کافئين چاي در آب جوش حل شده و در مراحل بعدي اين کافئين آزاد شده با تانن‌ها ترکيب مي‌شوند و از دور خارج مي‌شوند بنابراين چاي مانده يا کهنه داراي حداقل کافئين است.
6. از آنجا که گياه چاي سياه و چاي سبز يکي است و فقط در توليد آنها تفاوت وجود دارد، لذا مواد و خواص اين 2 نوع چاي در بسياري از موارد مشابه است و در چند مورد با هم تفاوت دارند.
7. امروزه از چاي در تهيه شامپوها (به دليل داشتن ترکيبات تانني قابض که باعث سفت شدن پوست‌سر مي‌شوند) استفاده مي‌کنند. همچنين چاي خشک داروي خوبي به عنوان ضداسهال است و مي‌توان براي کنترل بعضي از اسهال‌ها به مدت 3 روز و هر روز 7 تا 10 گرم چاي خشک را پودر کرده و مصرف کرد.
8. رنگ، طعم و بوي چاي به مراحل تخمير و عمل آوردن آن بستگي دارد. ولي براي بازاريابي بهتر و رقابت به بعضي چاي‌ها عطر و رنگ مصنوعي اضافه مي‌شود تا ظاهري زيبا و معطر داشته باشند. چاي توليد داخل (ايراني) عاري از رنگ و اسانس مصنوعي است.
9. اين که گفته مي‌شود چاي براي افرادي که مشکل قلب دارند مضر است، صحيح نيست بلکه اين افراد نبايد در مصرف چاي زياده‌روي کنند. چون کافئين موجود در چاي که ماده اصلي آن است، ماده محرک است و مصرف بيش از اندازه آن باعث تحريکات زيادي در اين‌گونه افراد مي‌شود لذا مصرف چاي کم‌رنگ و در حد تعادل براي افراد با مشکلات قلبي ضرري ندارد و حتي ممکن است به آنها کمک کند.
منبع:www.salamat.com